Leworęczny diabeł płacze bardziej?

 

Lubię szukać w gier szczegółów, o których nie pisze się w recenzjach, bo są niczym więcej jak uroczym detalem, np. ułożenie włosów i ubrania podczas walki. Albo czy bohater jest leworęczny. Chociaż to ostatnie nie jest zwykłą kosmetyką.

Lateralizacja w grach z grubsza odpowiada tej z naszego świata, czyli większość osób ma wiodącą prawą rękę. W izometrycznych RPG się tego nie zauważa, ale już w strzelankach przedstawiających widok z perspektywy pierwszej osoby – jak najbardziej. Wtedy umiejscowienie broni po prawej stronie ekranu, nieraz z widocznym fragmentem dłoni, powoduje dyskomfort u osoby leworęcznej. Oczywiście, to nie jest tak, że granie staje się niemożliwe, po prostu czuć, że coś jest nie tak. Dodam, że piszę to na podstawie własnego doświadczenia, jestem bowiem zatwardziałym mańkutem, który nigdy nie przestawił się na obsługiwanie myszki prawą ręką.

O tym, jak dziwnie jest grać z bronią po „niewłaściwej” stronie ekranu, przedstawiciele większości mogą przekonać się, odpalając Fallout 76 w trybie FPP. Każda broń trzymana jest w prawej ręce, z wyjątkiem wprowadzonych w dodatku Wastelanders łuków, do których zastosowane jest ustawienie leworęczne (czyli naciągamy cięciwę lewą dłonią). Moje ulubione miejsce na około-growe rozkminy, czyli Reddit, zdążył już tę kwestię ze szczegółami omówić, a najciekawsza teoria głosi, że powodem takiego a nie innego chwytu łuków jest umiejscowienie PIP-Boya na lewym przedramieniu. W przeciwnym wypadku rządzenie skutecznie zasłaniałoby cel. Ale efektem jest płacz praworęcznych graczy, bo okazuje się, że takie trzymanie łuku jest na tyle dziwaczne, iż nie są oni w stanie komfortowo korzystać z tej broni.

Lewy łowca

Witajcie w moim świecie! Istnieje kilka gier nastawionych na walkę, których twórcy zdają sobie sprawę, jaki wielkie znaczenie ma odwzorowanie takiego drobiazgu jak lateralizacja. W Counter Strike’e oraz Team Fortress istnieje opcja zmiany dominującej ręki.

Zupełnie niezwykłą teorię odnośnie do leworęczności znalazłam na stronach poświęconych Monster Hunterowi. Otóż, dostrzeżono podobieństwo technik i postaw Hunterów do japońskich sztuk walki, w których bez względu na lateralizację, charakterystyczne jest ustawienie z prawą noga wysuniętą do przodu, z mieczem w lewej dłoni i tarczą w prawej, oraz z prawą dłonią bliżej ostrza w przypadku broni oburęcznej. Zachowanie postaci z gry jest zatem odbiciem zachowania osób wykorzystanych do motion capture. Brzmi to pięknie, ale bardziej prawdopodobny wydaje się pragmatyzm projektantów. Otóż, używanie większości przedmiotów wykonywane jest za pomocą prawej dłoni, a postać nie zawsze chowa broń. Dzięki narzuconej leworęczności, łowca nie wygląda, jakby podczas picia miał wydłubać sobie mieczem oko. Dodam jednak, że brakuje oficjalnego stanowiska twórców w tej sprawie.

A co ze znanymi z imienia postaciami, które kanonicznie są leworęczne?

Lewa ręka Linka

Najbardziej znanym przedstawicielem tej mniejszości jest Link. Nie kryje się za tym żadna wielka filozofia, po prostu jego twórca, Shigeru Miyamoto, również jest mańkutem. Ów trend nie utrzymał się jednak we wszystkich tytułach. Nieco inaczej wygląda sytuacja w Breath of the Wild i Skyward Sword oraz w porcie Twilight Princess na Wii – w przypadku dwóch ostatnich tytułów ma to o tyle sens, że większość graczy jest praworęczna i trzyma kontrolery w prawej dłoni. Jeśli zaś chodzi o hit na Switcha, to przyczyna ma związek z budową urządzenia. Na Switchu klawisze odpowiedzialne za walkę i akcję umieszczone są po prawej stronie ekranu, żeby zatem sterowanie było bardziej intuicyjne, zdecydowano się uczynić Linka praworęcznym.

Kolejną znaną leworęczną postacią jest Nero, jeden z bohaterów Devil May Cry, chociaż tutaj nie jest to takie oczywiste. W lewej dłoni dzierży on broń białą oraz palną, za to w prawej znajduje się demoniczny Devil Bringer. Istnieje zatem możliwość, że Nero nie trzyma żadnej broni w prawej dłoni, ponieważ istnieje obawa, iż by ją zniszczył swoją nieludzką siłą. W ostatniej odsłonie sytuacja dodatkowo się komplikuje. Otóż, grupa fanów wypatrzyła notatki we wnętrzu vana Nico, z których wynika, że Nero pisze lewą ręką. Jak to odkryto? Okazuje się, że Nero pozostawia na papierze charakterystyczne smugi. Jest to jeden z powodów, dla których kupno odpowiedniego wkładu do długopisu to wcale nie taka drobnostka. Obejrzyjcie sobie kiedyś zeszyt leworęcznego ucznia lub studenta, który posługuje się wolno schnącym tuszem. Ja sama nigdy nie używałam wiecznego pióra – po prostu nie dało się nim dobrze pisać.

Innym reprezentantem mniejszości leworęcznych jest Sephiroth z Final Fantasy VII. Odwołuję się tutaj do kanonu, bo postać ta bywa przedstawiana z Masamune w prawej dłoni. Dla spokoju uznaje się, że jest oburęczny, aczkolwiek ja wolę myśleć o nim jako o najbardziej demonicznym przedstawicielu mańkutów. Zresztą, zmiana lateralizacji postaci w kolejnych grach z cyklu jest dość częsta. Bowser Jr w Super Mario Sluggers jest mańkutem, ale już w Mario Power Tennis dzierży rakietę w prawej dłoni.

Leworęczni są również Crono z Chrono Triggera, Mega Man, Raphael z Soul Calibura czy Luke fon Fabre z Tales of the Abyss. Co rzuca się w oczy – wszystkie te postacie pochodzą z japońskich gier. Jest to tym dziwniejsze, gdy zerkniemy na statystyki i przeczytamy, że  Japonia jest państwem, w którym istnieje najmniejszy odsetek osób leworęcznych. Czyżby była to cecha na tyle rzadka, że aż otrzymała status egzotycznej i tym samym pożądanej? Jako osoba leworęczna mogę tylko przyklaskiwać takiemu podejściu.

Przy okazji – 13 sierpnia przypadał Międzynarodowy Dzień Osób Leworęcznych. Wszystkiego najlepszego dla Linka i Nero! I dla mnie też!

Jeden komentarz

  1. Interesujące spostrzeżenie. Jako osoba praworęczna nie zdawałem sobie z tego sprawy…ale faktycznie trzymanie broni w niedominującej ręce w strzelankach musi pociągać za sobą dysonans. Z tego co pamiętam była jakaś strzelanka gdzie można było przekładać broń z jednej ręki do drugiej.
    Dobry research, ciekawy wpis.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *